30 Kasım 2016 Çarşamba

4 Balkan Gezisi (23.09.2016-01.10.2016) (Mostar-Poçitel-Neum)

Balkan Gezisi

5. Gün Mostar-Poçitel-Neum

Sabah 09.00'da otelden hareket...Mostar'a gidiyoruz. Dinar Alpleri arasındaki derin vadide zümrüt yeşili güzel Neretva Nehri akıyor. Karayolu da Neretva Nehrine paralel yeşil ve mavinin birlikte harika görüntüler çizdiği  bir rotada devam ediyor. Çok güzel yerleşimlerden geçiyoruz..Onlardan bir tanesi de Saraybosna'ya 50 km.mesafedeki Konjic...Neretva Nehri kıyısındaki bu yerleşim, Osmanlı zamanında Saraybosna'dan çıkan akıncılar burada çadır kurarak konakladıkları için atların dinlendiği yer anlamına gelen Konjic adını almış. Ne yazık ki buradan durmadan geçtik.

Geçerken karşıdaki köprü Konjic Köprüsü (1682)

Zümrüt Neretva Nehri

Dinar Alpleri ve Neretva Nehri
2. Dünya Savaşı sırasında 1943 yılında Almanların Yugoslavya'yı işgali esnasında Nazi kuvvetleri 150.000 kişilik orduları ile Tito önderliğindeki 20.000 civarındaki direnişçi partizanla Neretva Nehri kıyısındaki Jablanica kasabasında karşılaşırlar. Tito ve partizanlar Nazilerin saldırılarına karşılık Neretva'nın karşı kıyısına çekilmeyi başarırlar ve Adriyatik'e tek geçiş yolu olan buradaki Neretva demiryolu köprüsünü havaya uçurarak Nazilerin ileri hatlara lojistik destek göndermelerine engel olurlar. Tito ve partizanların burada Nazilere direniş destanı 1969 yılında Neretva Köprüsü adıyla baş rollerinde Yul Brynner ve  Orson Welles'in  oynadığı filme konu olur. Ne yazık ki ben bu filmi seyretmedim.
Neretva Köprüsü ve Nehre düşen tren
Jablanica'dan Mostar'a giderken yol üzerinde Zdrava Voda (sağlıklı su) restoranda durduk.Burası Saraybosna'dan 60 km, Mostara 40 km. uzaklıkta Neretva nehri kıyısında çok güzel manzarası olan kuzu çevirme lokantası...Henüz öğlen olmadı, acıkmadık...Rehber ile şoförümüz  kuzu yiyeceğiz diye sabah otelde kahvaltı yapmamışlar...Nejat bir porsiyon yiyerek tadına baktı. (11,50 KM)

Fiyatlar

Kuzular dönüyor, yazık yaa...

Lokantadan Neretva Nehri
Artık Mostar' a gidiyoruz. Saat 12.00'de Mostar'a geldik. Mostar bizi mezarlıklar ile karşılıyor. İnsanlar çok acılar çekmişler...Her yer parklar, çocuk oyun alanları hep mezarlık...
Savaş bebek yaşlı tanımıyor

Mostar Köprüsü Neretva Nehrine Mimar Sinan'ın öğrencilerinden Mimar Hayrettin tarafından 1566 yılında 456 adet kalıp taş ile inşa edilmiş. Köprü 1993 yılının Kasım ayında Hırvat topçularının ateşi sonunda yıkılmış. Türkiye, Unesco ve Dünya Bankasının katkılarıyla yeniden aslına uygun inşa edilen köprü, 2004 yılında tekrar açılmış.
Mostar Köprüsü
Mostar ve Neretva Nehri
Mostar Köprüsünden
Koski Mehmet Paşa Camii (1618)

Türk Evi (Biscevica Kuca) (18.yy.)
Mostar Çarşısı ve barut ve cephanelik olarak kullanılan Tara Kulesi

Mostar Köprüsünde turistler

Savaş izleri

Karagöz Bey Camii (1557)
Mostar'dan 14.00'de ayrılıyoruz. Yaklaşık 1 saat sonra Poçitele geldik. Poçitel Neretva nehri yamacına kurulmuş küçük bir Osmanlı köyü (1471-1878) Poçitel başlangıç anlamına geliyormuş, 400 yıla yakın Osmanlı'nın Adriyatik uç noktası olmuş...Bina inşaatlarında hep taş kullanıldığı için taştan şehir de deniliyormuş buraya...Kadınlar ve çocuklar meyve ve el işlerini satmaya çalışıyorlar... Bir kaç tane de kafe var...

Taş merdivenleri tırmanarak yamaçtaki Şişman İbrahim Paşa Camisine kadar çıktım. Geçen gelişte cami bahçesinden fotoğraf çekmiştim. Bu defa Cami bahçesine girmek için para istediler. Ben de vermedim. Bazı cami bahçeleri paralı olmuş, Mostar'da da Koski Mehmet Paşa Camisinin bahçesine para ile girilir olmuş. Oraya da vermedim. Gönüllü yardım isteseler verirdim ama bu şekilde cami bahçesi için para istemeleri hoşuma gitmedi. Bir taraftan da buralar fakir yerler toplanan paralar camilerin bakımı için kullanılıyorsa hoş görülebilir. Bazı Avrupa şehirlerinde bazen kiliselere de para ile giriliyor...Küçük bir alanı ibadet için serbest bırakıp diğer alanları dolaşmak için para istiyorlar...

Poçitel Kale ve Şişman İbrahim Paşa Camii

Poçitel

Taş şehir

Kale yolu

Poçitel yamaçtan Neretva Nehri

Şişman İbrahim Paşa Camii (1563)
Poçitel Hırvatistan sınırına yakın bir yerleşim. Saat 15.45 'de Bosna Hersek sınırından çıktık, 16.30'da  Hırvatistan'a giriş yaptık. Saat 17.00'de de akşam konaklayacağımız Neum' a gitmek için tekrar Bosna Hersek sınırından giriş yaptık. Şimdi bu da ne...Adriyatik kıyısındaki küçük tatil kasabası Neum, Bosna Hersek'in denize tek çıkış kapısı. Sadece burada 21 km lik bir kıyı şeridine sahip olan Bosna Hersek şehri Neum'da 4500 civarında insan yaşıyor. Nufusun % 90 Hırvat, geri kalanı Sırp ve Boşnak. Neum Bosna Hersek şehri olmasına rağmen bölgeden geçen ana yol Hırvatistan karayolu olduğu için Mostar'dan karayolu ile gelirken sınır geçişi yapılmak zorunda...

Savaş sonunda yapılan Dayton Anlaşması sırasında Hırvatistan  Neum'u da sınırlarına almak için çok çaba harcamış fakat Alija İzetbegoviç' in ısrarlı ve kararlı tutumu ile Bosna Hersek sınırlarında kalmış.

Neum bir turizm şehri..Kıyıda çok sayıda otel gördük. Bizim kaldığımız Grand Hotel Neum... Otele güneş batmak üzereyken geldik. Acele mayolarımızı giyip kıyıya indik, sezon bitmiş ancak bizim yaşlarda emekli Alman turistleri denize giriyorlardı..Biz de kendimizi Adriyatik sularına attık. İlk girişte soğuk gibiydi ama hareket edince çok güzeldi..Bizim gruptan başka giren olmadı, bizi görünce epey pişman oldular. Akşam balık yemek niyetiyle lokantaların olduğu iskeleye gittik fakat sezon sonu olduğu için hiç müşteri yoktu...Lokantalar ve sahipleri pek hoşumuza gitmedi...Otelde yeriz diye dönerken bir kaç kişinin yediğini gördüğümüz bir pizzacıda kocaman pizzalar yapan Hırvat kızın yaptığı pizzaları yiyip şarap içtik.(10 €)