26 Ocak 2014 Pazar

Kadınlar Pazarı

Kadınlar Pazarı, Unkapanı'nda İMÇ Bloklarının karşısındaki sokaklardan girilerek ulaşılan Doğu ve Güneydoğu Anadolu Bölgesi yerel ürünlerinin satıldığı bir pazar.  Bir diğer ismi de Siirt Pazarı. Eskiden burada kadın satıcılar ürünlerini satarmış.


(Kadınlar Pazarı meydan)


(Bozdoğan Kemeri)
Pazar,  Bozdoğan Kemeri'nden (Valens Akuadükü) (M.S 4.yy.) başlıyor, Zeyreğe doğru devam ediyor, çevresi apartmanlarla çevrili 200-300 m.'lik dikdörtgen bir alan. Alanın ortası yaşil alan olarak düzenlenmiş, çevrede dükkanlar sıralanmış. Et ve sakatatcılar, peynir satanlar, baharatcılar, balcılar, tütüncüler, kıraathaneler,büryan kebapçılar..
(Yöresel peynirler)
(Kasap)
(Mumbar)
(Kuruyemişler)
(Cevizli sucuklar)
(Önde pestiller)
(Suya, çaya batırılarak yenen simit)
(Alış veriş ve sohbet)
Pazar aynı zamanda Siirt'lilerin  toplanma ve haberleşme alanı olarak sosyal bir işleve de sahipmiş.  Gerçekten de sohbet eden, selamlaşan özellikle yaşlı kuşaktan çok insan gördük.



Biz Nejat'la buraya bıttım sabunu almak için gittik. Bıttım sabunu, yabani fıstık (bıttım) yağı ve menengiç yağından yapılan bir sabun çeşidi, egzama ve mantar gibi cilt hastalıklarına, kepek ve  saç dökülmesine iyi geliyormuş. Bu yararlarını bilemiyorum ama en azından doğal bir ürün. Bıttım sabunumuzu aldık, büyük kalıptan ip ile istediğiniz kadar kesiyorlar. (Kilosu 10 TL.)

(Benim bıttımlar kesiliyor)
(Soldaki defne sabunu, sağdaki teker bıttım sabunu)
(Benim bıttım ganimetlerim, sağ üstteki ıslatıldı onun için rengi farklı)
Ee bu kadar geldik, büryan yemeden gidilmez dedik,  biz daha önce hiç yememiştik. Müşterisi fazla olan Bozdoğan kemerinin dibindeki Şeref Büryan'da yedik. Üst kattan manzarası iyiymiş, biz hava güzel olduğu için dışarda oturmayı yeğledik. Kalabalıktı fakat servis oldukça hızlıydı. Acemi olduğumuz için bilemedik "yağsız" da isteniyormuş, ben et pek sevmediğim için yağlarını ayıkladım. Tas ile gelen ayranı daha önceki Güneydoğu gezimizde görmüştüm. Kepçe ile içiliyor. Bir de servis edilen perde pilavı vardı, güzel gözüküyordu, büyükçe olduğu için bir tanesi iki kişiye iyi gelir, kebap ile fazla olur diye biz yemedik. (2 büryan, salata, iki tas ayran, su 33TL.)  


(Şeref Büryan)
Büryan, kuzunun iç organlarının temizlenmesinden sonra bütününün  çamur ile kapağı kapatılmış bir kuyuya çengellere takılarak sarkıtılıp odun ateşi ile pişirilmesi ile oluyormuş. Kemikli büryan da servis ediliyormuş isteyenlere. Tahmin ediyorum et severler için daha lezzetli oluyordur. 


(Büryanlar hazır)
(Buyurun)
Pazarda birçok büryan yapan yer var fakat galiba en iyileri (ya da tanınmışları) bizim yediğimiz Şeref ile çapraz karşısındaki  Sur Kebap. Bunu tamamen kalabalıklık durumuna bakarak söylüyorum, bilen Siirt'lilere sormak lazım.

(Başka bir büryancı)
Pazarda daha önce bloğa yazdığım Güneydoğu Anadolu Bölgesi gezimizde gördüğümüz şehirlerin çarşılarının bir örneğini gördük. Siirt'i görmemiştik. İstanbul'da çarşısını görmüş olduk.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder